Sök:

Sökresultat:

58 Uppsatser om Harry Mćnsus - Sida 1 av 4

Livselixir : En studie om Harry Potter, moralisk utveckling, livsfrÄgor och religionsundervisning

This bachelor's thesis examines three books in the Harry Potter series, Harry Potter and the Philosopher's Stone, Harry Potter and the Order of the Phoenix and Harry Potter and the Deathly Hallows. The aim is to increase understanding for what Harry Potter could contribute in terms of morality in religious studies, and how the story about Harry Potter, as a popular literary phenomenon, can be helpful for this. Lawrence Kohlberg's theory of moral development is central to this essay.I have used an hermeneutic method for the analysis of the Harry Potter books. The result shows that the main character, Harry Potter, can be seen as kind of a role model when it comes to moral development. Pupils may benefit by reading this book series because it can open their eyes to life questions and moral values.

Harry Potter och vÀrdegrunden: en studie om mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön

Harry Potter och vÀrdegrunden ? en studie om mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön, syftar till att undersöka vilken vÀrdegrund som gÄr att utlÀsa i första boken om Harry Potter, Harry Potter och De vises sten, utifrÄn tre kategorier: mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön. Vidare studeras hur den vÀrdegrund som finns i Harry Potter och De vises sten förhÄller sig till den svenska skolans vÀrdegrund, Lpf 94. I denna studie praktiseras en kvalitativ och textanalytisk metod med hermeneutisk inriktning dÄ intriger i Harry Potter-boken lyfts fram och diskuteras utifrÄn vÀrdegrundsperspektivet. Studien kommer att beröra fler böcker ur serien, men i huvudsak behandla den första boken om Harry Potter.

Harry Potter i engelskundervisningen : En undersökning pÄ gymnasiet

Detta arbete bestÄr av en tvÄdelad studie. Vi har dels tagit reda pÄ huruvida lÀrare anvÀnder sig av Harry Potter-böckerna i engelskundervisningen pÄ gymnasiet, dels gestaltat lÀrarinformanternas uppfattningar angÄende anvÀndandet av Harry Potter-böckerna i undervisningen. Vi har ocksÄ undersökt om det Àr möjligt att anvÀnda sig av Harry Potter-böcker i engelskundervisningen och om det Àr möjligt att koppla dem till Lpf 94 (2008) och kursplaner för Engelska A, B och C (2000) pÄ gymnasiet.     Undersökningens intervjuer genomfördes pÄ tvÄ gymnasieskolor i mellersta Sverige och inkluderade tio informanter. I syfte att svara pÄ undersökningens forskningsfrÄgor genomfördes dessutom en didaktisk lÀsning av tre Harry Potter-böcker.Den didaktiska lÀsningen visade att de tre Harry Potter-böckerna kan kopplas till bÄde Lpf 94 (2008:59?76) och kursplanerna för kurserna Engelska A, B och C pÄ gymnasiet.

Meningsfull idrottsundervisning i grundskolans senare Ă„ldrar

Detta arbete bestÄr av en tvÄdelad studie. Vi har dels tagit reda pÄ huruvida lÀrare anvÀnder sig av Harry Potter-böckerna i engelskundervisningen pÄ gymnasiet, dels gestaltat lÀrarinformanternas uppfattningar angÄende anvÀndandet av Harry Potter-böckerna i undervisningen. Vi har ocksÄ undersökt om det Àr möjligt att anvÀnda sig av Harry Potter-böcker i engelskundervisningen och om det Àr möjligt att koppla dem till Lpf 94 (2008) och kursplaner för Engelska A, B och C (2000) pÄ gymnasiet.     Undersökningens intervjuer genomfördes pÄ tvÄ gymnasieskolor i mellersta Sverige och inkluderade tio informanter. I syfte att svara pÄ undersökningens forskningsfrÄgor genomfördes dessutom en didaktisk lÀsning av tre Harry Potter-böcker.Den didaktiska lÀsningen visade att de tre Harry Potter-böckerna kan kopplas till bÄde Lpf 94 (2008:59?76) och kursplanerna för kurserna Engelska A, B och C pÄ gymnasiet.

VÀrdegrunden : En empirisk studie om 5 pedagogers syn pÄ vÀrdegrund ochvÀrdegrundsarbete

Detta arbete bestÄr av en tvÄdelad studie. Vi har dels tagit reda pÄ huruvida lÀrare anvÀnder sig av Harry Potter-böckerna i engelskundervisningen pÄ gymnasiet, dels gestaltat lÀrarinformanternas uppfattningar angÄende anvÀndandet av Harry Potter-böckerna i undervisningen. Vi har ocksÄ undersökt om det Àr möjligt att anvÀnda sig av Harry Potter-böcker i engelskundervisningen och om det Àr möjligt att koppla dem till Lpf 94 (2008) och kursplaner för Engelska A, B och C (2000) pÄ gymnasiet.     Undersökningens intervjuer genomfördes pÄ tvÄ gymnasieskolor i mellersta Sverige och inkluderade tio informanter. I syfte att svara pÄ undersökningens forskningsfrÄgor genomfördes dessutom en didaktisk lÀsning av tre Harry Potter-böcker.Den didaktiska lÀsningen visade att de tre Harry Potter-böckerna kan kopplas till bÄde Lpf 94 (2008:59?76) och kursplanerna för kurserna Engelska A, B och C pÄ gymnasiet.

We are the Harry Potter generation ? en kvalitativ studie om litteratur, ungdomskultur och empowerment.

Miljontals barn, ungdomar och vuxna vÀrlden över har lÀst böckerna och sett filmerna om trollkarlslÀrlingen Harry Potter. NÄgra av ungdomarna har sökt sig vidare till den fankultur, eller Harry Potter-fandom, som har uppstÄtt runt om i vÀrlden och Àven i Sverige. I den hÀr studien beskriver sju ungdomar vilken betydelse Harry Potter-fandomen och berÀttelsen om Harry Potter har haft för dem. Syftet med undersökningen Àr att bidra med ökad kunskap om den betydelse som det ungdomskulturella fenomenet Harry Potter kan ha haft för ungdomar.Studien Àr genomförd med kvalitativ metod. Empirin bestÄr av sju halvstrukturerade intervjuer med ungdomar mellan 17 och 23 Är som har lÀst böckerna om Harry Potter och som Àr aktiva inom Harry Potter-fandomen.

En för alla, alla för en - en analys av vÀnskapen mellan Harry Potter, Ronald Weasley och Hermione Granger

UtgÄngspunkten för analysen av den första och den sista Harry Potter-boken Àr att vÀnskap har stor betydelse. Enligt tidigare forskning har det konstaterats att en utveckling av karaktÀrerna har skett, dÀrför kommer denna uppsats att fokusera pÄ vad denna utveckling har lett till. VÄr syfte Àr att undersöka relationen mellan Harry, Ron och Hermione och vilken betydelse vÀnskapen har för hÀndelseförloppet i första och sista boken. DÀrav har en komparativ metod anvÀnts dÀr vi har tagit fasta pÄ en av strukturalismens tankar om att det finns nÄgon slags samband i en text. Analysen Àr fokuserad kring genetiskt ursprung, roller, förvÀntningar och kÀrlek och vad dessa omrÄden har för betydelse för vÀnskapen.

Bland puppyshippers och Orange Crushers ? en studie av drivkrafterna bakom lÀsande och skrivande av Harry Potter-fan fiction.

The aim of this Master?s Thesis is to study readers and authors of Harry Potter fan fiction, in order to answer the question of why they read and write fan fiction about Harry Potter, and which factors determine what kind of fan fiction stories they read. The empirical material consists of three qualitative interviews with fan fiction readers and authors, and a textual analysis of four internet forums for discussions about Harry Potter and fan fiction. The theoretical background is based on reception theory and reader-response criticism. The results show, that commitment to, and interest in, the source material is an important reason as to why the participants of the study read and write Harry Potter fan fiction.

De splittrade sjÀlarna : En studie av symboliska uttryck i Harry Potter och Halvblodsprinsen

Den populÀra bokserien om den förÀldralöse pojken och trollkarlen Harry Potter har vÀckt stor uppmÀrksamhet i medier och inom diverse forskningsfÀlt. De religiösa budskap som serien sÀnder ut till lÀsare har bland annat blivit kritiserade av diverse kristna samfund i Sverige och det Àr denna kritik som ligger till grund för denna studie. Det övergripande syftet i denna studie Àr att, utifrÄn de motstridiga uppfattningarna angÄende Harry Potter bokserien, undersöka vilka symboliska uttryck för ondska och godhet som skildras i samband med de tvÄ karaktÀrerna Harry Potter och Lord Voldemort. Den textanalys som sedan utförs bygger pÄ olika symbolteorier inom. Vidare Àr olika symboliska uttryck för begreppen ondska och godhet centrala för denna studies analys.

Kan Harry Potter-fandoms förstÄs som religiositet? : En analys av tre empiriska studier

The relationship between fandoms and religion has become an increasingly popular topic to study within the field of the sociology of religion. In previous studies, there have been different views concerning whether or not fandoms should be regarded as religious from a functional perspective. This issue is especially interesting considering the decreasing popularity of traditional religion in some aspects. The aim of this essay is to study how Harry Potter fandoms are described in previous studies. The study aims at discerning both the empirical data and how the data is interpreted. The material in this study consists of three previous studies about the communities centered around Harry Potter fandoms.

Modernismens inre tragik: en ekokritisk studie i Harry Martinsons prosa 1932-1940

En karakteristik över Harry Martinsons författarskap. Idéer som korsas. Idéer som lever kvar. Vad hÀnde med den framtidsoptimistiske vÀrdsnomaden, som blev den förbittrade bakÄtstrÀvaren Holger Tideman? Och vad handlar NÀsslorna blomma egentligen om?.

De Àr pÄ en evig resa i tid och rum : En studie i Harry Martinsons Aniara

Aniara is a versified epos written by Harry Martinson in 1956. The story is about a large group of people who are being evacuated from earth to Mars because the earth is radiated. However something goes wrong. They fall out of course and end up on a never ending journey in space.This essay examines the relations between the eposAniara and Lars Rudolfssons dramatization for Stockholm City Theater, played during the fall/winter of 2010. Through performativity and narrative theories I analyze narrations and characterization in the text and in the play.

Harry Potter och De Kritiska Rösterna : Fyra ungdomars Äsikter om kritiken gentemot Harry Potter-böckerna

Huvudsyftet med studien Àr att genom fyra djupintervjuer granska nÄgra unga lÀsares syn pÄ HarryPotter och den kritik som framförts gentemot fenomenet, alltsÄ att framhÄlla ungdomarnas röst, somen motpol till de vuxna som har kritiserat böckerna. Ett annat syfte Àr Àven att lyfta fram böckernasbetydelse inom medieundervisning, dÄ de idag Àr mer Àn bara böcker och oftast en del av dentransmedialisering, dÀr böcker blir film och dÀr böcker inte sÀljs utan medieuppbÄd. I uppsatsenpresenteras fyra av de mÄnga kritiska Äsikter som framförts gentemot Harry Potter-böckerna ochdessa kommenteras och diskuteras av fyra ungdomar i 17-ÄrsÄldern. De fyra kritiska ÄsikternagÀller; magiinslaget i böckerna; rÀdsla för att de som inte lÀser böckerna skall kÀnna sig utanför;den sneda familjebilden; samt de stereotypa könsrollerna. De fyra informanterna, tvÄ pojkar och tvÄflickor, reagerar i stort sett likadant gentemot dessa.

VÀgnÀtet före och efter "Den stora tidens vÄg": en ekokritisk studie i Harry Martinsons roman VÀgen till Klockrike frÄn 1948

VÀgen till Klockrike kan lÀsas som vandringens och vÀgarnas historia i industrialiseringsprocessens skugga. Boken Àr ocksÄ en litterÀr uppgörelse som Harry Martinson gör mot kollegor och motstÄndare i sitt naturengagemang.

"There is no good and evil. There is only power..." : Om ondskan i Harry Potterfilmer och om att anvÀnda film i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och pÄ gymnasiet

Syftet med uppsatsen Àr undersöka hur ondskan framstÀlls i Harry Potterfilmerna och att förbereda ett material som kan anvÀndas i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och gymnasiet för att fÄ till stÄnd en diskussion om ondska med elever.För att uppfylla mitt syfte tÀnker jag svara pÄ följande frÄgor:1. Hur vet man som tittare vilka som Àr onda? Vad finns det för ondskemarkörer i filmerna? Vilka gÀrningar, dialoger, miljöer och fÀrger visar vem som Àr ond?2. Hur kan man anvÀnda Harry Potterfilmerna i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och pÄ gymnasiet?I Harry Potterfilmerna har Voldemort valt den onda sidan för att fÄ makt.

1 NĂ€sta sida ->